Nieuws.

• Opinie: EU moet rol in Europese pijler NAVO pakken.

De Europese Commissie doet verwoede pogingen om defensie en de defensie-industrie in de Europese Unie op orde te krijgen, maar het is niet genoeg en het is te laat. Gisteren presenteerde de Europese Commissie een belangrijk wetgevingspakket om de

• Voorkom een Russische opmars tegen elke prijs

De recente val van de Oekraïense stad Avdiivka laat zien wat er gebeurt als wapenleveranties uitblijven. Als Rusland zegeviert in Oekraïne, stopt Vladimir Poetin niet aan de grens van de EU.

• Gepubliceerd
  • Schengen Border Code: Hernieuwde EU-regels verzekeren de toekomst van vrij verkeer in Europa

Dat mensen zich zonder enige vorm van grenscontroles vrij door Europa kunnen bewegen is een van de grootste verworvenheden van de EU. Het is onmisbaar voor het functioneren van onze interne markt en het zit inmiddels in het DNA van de EU. Er is geen jongere in de EU die zich iets anders meer voor kan stellen. Zulke verworvenheden dien echter je wel te onderhouden.

• Het verhaal van Malik.

Europa wordt geen superstaat, maar moet wel een grootmacht worden. De economische, militaire en institutionele hegemonie van het Westen staat onder existentiële druk. De drietand van de Westerse Poseidon schrikt andere landen niet langer vold

• Het belang van de Schengen Border Code

• Op werkbezoek naar Lampedusa en Catania

Omdat ik met eigen ogen wil zien hoe de huidige Europese aanpak aan de buitengrens werkt, breng ik een driedaags bezoek aan Lampedusa en Catania in het kader van de Europese migratieproblematiek.

• Europese Commissie is blind voor migratiecrisis

Premier Rutte wil binnenkort maatregelen presenteren tegen de hoge asielinstoom, zei hij op het VVD-congres. Het moet vooral via de EU, maar er is geen urgentie, stellen Malik Azmani en Ruben Brekelmans.

• Eindelijk Europese vooruitgang op aanpak migratie

Het Europees Parlement (EP) heeft haar positie ingenomen op het Europees Asiel -en Migratiepact, in reactie op het voorstel van de Europese Commissie uit 2020. ‘De EP-positie is niet perfect, maar het is goed dat Europa nu de urgentie ziet en intern orde op zaken gaat stellen zodat we eindelijk grip krijgen op migratie’, betoogt fractievoorzitter Malik Azmani van de VVD-delegatie in het EP.

• Bijzonder bezoek van President Zelensky in Brussel

Bijzonder dat de Oekraïense President Zelensky, na zijn recente bezoek aan de VS, vandaag in Brussel is. Dat is van grote symbolische waarde en zegt iets over de band tussen Oekraïne en de EU